Image
Elektrische auto's

Auto

Samenvatting

Het aantal particuliere auto’s in Utrecht groeit met 1%. Het aantal personenauto’s per 1.000 inwoners neemt toe in 2021 en 2022. De hoeveelheid (deels) elektrische auto’s neemt toe met 26%. In 2022 is de verkeersintensiteit van motorvoertuigen hoger dan in 2020 en 2021 (de coronajaren).  

In het kort

Kerncijfers
  2019 2020 2021 2022
% inwoners van een huishouden met een of meerdere personenauto's in het huishouden - - 68 -
aantal personenauto’s van particulieren* 103.089 104.479 107.182 106.686
aantal personenauto’s van particulieren per 1.000 inwoners* 292 292 298 300
% inwoners van een huishouden met een of meerdere elektrische auto's - - 8 -
aantal volledig elektrische personenauto’s (geregistreerd bij eigenaar, incl. auto’s van in Utrecht gevestigde leasemaatschappijen) 3.298 5.143 7.012 8.765
aantal plug-in hybride personenauto’s (geregistreerd bij eigenaar, incl. auto’s van in Utrecht gevestigde leasemaatschappijen) 2.638 2.100 2.412 3.117
% inwoners dat tevreden is over bereikbaarheid binnenstad per auto 31 - 32 -
% inwoners dat met de auto naar de binnenstad gaat 4 - 5 -
aantal parkeerplaatsen in parkeergarages binnenstad en randen** 5.855 4.323 4.719 4.815
aantal parkeerplaatsen Jaarbeursterreinen >4.300 >3.100 >3.100 >4.300
aantal parkeerplaatsen P+R's (maandag t/m vrijdag) 1.894 2.694 2.074 2.694
aantal parkeerplaatsen P+R's (weekend) 3.955 4.755 4.135 4.755
aantal parkeerplaatsen betaald op straat 32.947 34.785 36.676 37.773
% inwoners dat vaak last heeft van onveilig parkeren in de buurt 16 - 15 -
In 2020 en 2022 is geen gemeentelijke Inwonersenquête afgenomen. Deze enquête houden we elke twee jaar. In 2024 zijn nieuwe cijfers beschikbaar.
* De gegevens vanaf 2019 tot en met 2021 zijn herzien. De selectiemethode is verbeterd, alleen voertuigen zijn meegenomen die, op basis van verzekering, mochten deelnemen aan het verkeer. Voorheen werden ook enkele niet-verzekerde voertuigen meegenomen.
** Openbare plekken. Dat is exclusief belanghebbendengarages: plekken voor vergunninghouders.
Bron: Inwonersenquête, gemeente Utrecht; CBS; RDW, bewerking RVO; gemeente Utrecht

Particuliere autovloot groeit met 1%

Met de groei van Utrecht, groeit ook het aantal particuliere personenauto’s. Personenauto's op naam van rechtspersonen (bedrijven) zijn buiten beschouwing gelaten om vertekening door grote verhuur- en leasebedrijven te voorkomen. Op 1 januari 2022 zijn er 108.686 particuliere personenauto’s in Utrecht. Dat zijn 300 auto’s per 1.000 inwoners. In 2021 waren dit 298 auto’s en in 2020 en 2019 292 auto’s. Ook in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zien we toename van het autobezit. In Rotterdam (321) en Den Haag (313) staan relatief meer auto’s geregistreerd dan in Utrecht (per 1.000 inwoners). In Amsterdam zijn dat er juist minder (241). 

Een derde van de Utrechters (32%) heeft in 2021 binnen het huishouden geen beschikking over een auto. 53% heeft één auto en 15% twee of meer auto’s. Degenen met twee of meer auto’s wonen vooral aan de randen van de stad. Mogelijk houdt dat verband met de inrichting van de wijken en de beschikbare ruimte.

Infogram URL

Aantal (deels) elektrische auto’s neemt toe met 26%

Het gaat in 2022 om 8.765 volledig elektrische personenauto’s en 3.117 hybride personenauto’s. Dit zijn in Utrecht geregistreerde plug-in hybride personenauto’s (met zowel een elektro als een verbrandingsmotor) en volledig elektrische personenauto’s. De cijfers zijn inclusief auto’s van leasemaatschappijen die in Utrecht gevestigd zijn. 

In 2020 en 2021 had Utrecht relatief het hoogste aantal (deels) elektrische auto’s van de G4. Het ging om 26 auto’s per 1.000 inwoners in 2021 en 20 auto’s in 2020. In 2022 is dit aantal gestegen naar 33 auto’s. Dit is niet het hoogste aantal van de G4. In Amsterdam zijn er 34 (deels) elektrische auto’s per 1.000 inwoners. In Den Haag (16) en Rotterdam (25) is dit aantal lager.

8% van de Utrechters heeft in 2021 binnen het huishouden een of meer elektrische auto’s. In de wijken aan de westkant van Utrecht, met name Leidsche Rijn (14%) en Vleuten-De Meern (13%), is dit aandeel het grootst. In Binnenstad (3%), Overvecht (4%) en Zuid (5%) wonen relatief weinig inwoners met een elektrische auto.

Infogram URL

Toename verkeersintensiteit motorvoertuigen na corona

In 2022 is de mobiliteit weer toegenomen. In 2020 en 2021 zorgden coronamaatregelen voor minder verkeer van motorvoertuigen. Mensen werkten thuis en recreatieve bezoeken werden uitgesteld. Dit zien we terug in de cijfers. We baseren ons op vijf meetpunten verdeeld over de stad: Westplein, Universiteitsweg, A28, Pythagoraslaan en Briljantlaan. Op alle meetpunten is de intensiteit in 2022 hoger dan in de coronajaren. We meten alleen op werkdagen en er is geen correctie voor eventuele wegwerkzaamheden. Het is niet bekend of de meetpunten een representatief beeld geven voor de hele stad.

Infogram URL

Groei betaalde parkeerplaatsen op straat

Door het uitbreiden van betaald parkeren groeit het aantal betaalde parkeerplaatsen op straat met 1.104 tot 37.773 plaatsen. Het gaat om plekken die eerder niet betaald waren en nu wel. In totaal zijn er 4.815 plaatsen in parkeergarages. Dit is iets hoger dan in 2021 (4.719). Het gaat om openbare plekken in de binnenstad en randen. Parkeergarages P2 en P6 (Hoog Catharijne) waren heel 2022 gesloten. Het aantal parkeerplekken bij de Jaarbeursterreinen is na de opheffing van de corona teststraat weer terug op het niveau van voor corona. Het aantal parkeerplaatsen in P+R’s is weer op het niveau van 2020. In 2021 was dit aantal lager door de tijdelijke sluiting van P+R Berlijnplein. 

Utrechters zijn in 2021 het minst tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto. Slechts 32% is hier tevreden over. Het aandeel inwoners dat per auto naar de binnenstad gaat, is al jaren stabiel (5%). 

Helft inwoners tevreden over aantal parkeerplekken voor auto’s 

Het gaat hierbij om het aantal plekken in de buurt van de eigen woning. Een derde (33%) van de Utrechters vindt het juist te weinig en 8% vindt het te veel. In Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn vindt 41% en 35% dat er te weinig parkeerplekken zijn. In deze wijken hebben ook relatief veel inwoners een tweede auto (of meer) in het huishouden. In West en Noordwest (beide 11%) en Noordoost en Oost (beide 10%) vinden relatief veel inwoners het aantal parkeerplaatsen te hoog. 

Infogram URL

Last van onveilig parkeren in de buurt stabiel

15% heeft vaak last van onveilig parkeren in de buurt (in 2021). Dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Onveilig parkeren is vooral een probleem in Zuidwest en Overvecht (beide 24% vaak last). Ook in Noordwest en West heeft een op de vijf inwoners hier last van. Dit is vooral het geval in de subwijken Kanaleneiland (34%), Taagdreef, Wolgadreef en Lombok, Leidseweg (beide 30%). De minste overlast ervaren inwoners van De Meern (6%). 

Infogram URL

Publicatiedatum: 16-05-2023